Herdenking Javaj

Nog iedere dag missen we Javaj op de Vuurvogel. Iedereen op zijn of haar eigen manier, je denkt aan hem of je voelt je verdrietig. Het is fijn om samen aan hem te denken, zodat je weet dat wat jij voelt, andere kinderen ook kunnen voelen. We hebben vandaag Javaj, die in de zomervakantie is overleden, herdacht met alle kinderen van de school.

We hebben geluisterd naar een verhaal van eekhoorn en mier over ‘hoe voelt het als je iemand mist’. De juffen waar Javaj  bij in de klas heeft gezeten hebben herinneringen aan hem opgehaald met foto's. We hebben gedanst op zijn lievelingsliedje en alle kinderen hebben met hun groep iets gemaakt voor bij het herdenkingshoekje van Javaj of een mooi gedicht voorgedragen. Het vuurvogeltje van Javaj hebben we samen op de lijn naast het vogeltje van James gezet zodat ze alle jaren dat James hier op school zit samen zullen ‘vliegen’. De kinderen weten dat ze met hun verdriet bij ons terecht kunnen.

Een blijvend moment om Javaj op school te herdenken doen we met de “Javaj Smeets Cup”. Javaj kon goed voetballen en het was een van de dingen die hij heel graag deed. Ieder jaar zullen we de Javaj Smeets Cup uitreiken. Dat kan zijn tijdens de sportdag of een ander evenement, bijvoorbeeld omdat je heel sportief ben geweest, omdat je anderen goed hebt geholpen of omdat je heel goed hebt doorgezet.

Het kan zijn dat je kind(eren) thuis wil vertellen over ​de herdenking van Javaj of ​verdrietig zijn. ​Mocht je vragen hebben over hoe je verdriet bespreekbaar kan maken, kijk dan op de site van  https://psychogoed.nl/help-je-kind-van-6-12-jaar-omgaan-met-rouw-en-verlies-rouwverwerking-tips-en-boekentips/#rouwproces