Visie en missie

Missie
De Vuurvogel is een openbare school van iedereen en voor iedereen. Op basis van betrokkenheid, groei,doelgerichtheid en duurzaamheid bereiden we de kinderen optimaal voor op hun toekomst.

De Vuurvogel wil kinderen opleiden tot wereldwijze, kritisch denkende wereldburgers die kunnen samenwerken om een duurzame indruk achter te laten in deze wereld. Wij zijn ervan overtuigd dat kinderen alles kunnen leren. Het is onze taak om de omstandigheden te creëren en hen de middelen aan te reiken om dit mogelijk te maken. Wij ondersteunen ieder kind op zijn niveau om boven zichzelf uit te stijgen, grenzen te verleggen en te helpen zijn vleugels uit te slaan om de wereld vol vertrouwen tegemoet te vliegen.

Bij ons handelen is onderstaande missie het uitgangspunt:

Kinderen kunnen alles leren

Visie
Om kinderen optimaal te laten leren, creëren we een leeromgeving waarin de leerlingen verantwoordelijkheid krijgen en mogen nemen. Het onderwijs sluit zoveel mogelijk aan bij hun interesses en spreekt hen van jongs af aan op het vermogen tot gezamenlijk handelen en nadenken.

Waar de allerjongsten bij binnenkomst nog volledig afhankelijk zijn, vliegen de (bijna) pubers na acht jaar onderwijs zo veel mogelijk zelfredzaam uit. Een ontwikkeling die we faciliteren met onze kernwaarden betrokkenheid, groei, doelgerichtheid en duurzaamheid.

Betrokkenheid Weten wat er speelt, op school én thuis. Dat bedoelen we met betrokkenheid. We hebben oprechte belangstelling voor elkaar, waardoor de driehoek kinderen/ouders/school optimaal functioneert. Betrokkenheid betekent ook dat kinderen betrokken zijn bij hun eigen ontwikkeling. We laten de kinderen zo veel mogelijk meedenken én beslissen.

Groei In de ontwikkeling van peuter tot zelfverzekerde groep 8-leerling, gebeurt er ongelofelijk veel. Dat noemen we groei en het is van toepassing op zowel het groter worden van kinderen als op de groei van hun persoonlijke ontwikkeling.

Doelgericht We weten precies waarvoor we het doen en dat maken we graag duidelijk aan onze leerlingen. Doelgericht leren is namelijk heel efficient. Als je weet wat je gaat leren en waarom, leer je makkelijker en leuker.

Duurzaam Met duurzaamheid bedoelen we vooral: leren voor het leven. We brengen onze kinderen kennis bij die hen helpt bij het aangaan van nieuwe uitdagingen en die ondersteunend is bij het leren van vaardigheden. Ook brengen we onze leerlingen een breed bewustzijn bij van hun plek in de klas, de school en de maatschappij. Bij alles wat we doen, maken we gebruik van bewezen methoden en hulpmiddelen.

Wil je meer lezen over de Vuurvogel? Dat kan in onze schoolgids.